Vandaag lanceren IVIO (Instituut voor Individueel Onderwijs) en Uitgeverij Kleurrijker in samenwerking met Young Expatservices en LOWAN de pilotfase van Woordwijzer, een innovatief digitaal programma dat is ontworpen om een oplossing te bieden voor de vele kinderen die momenteel op wachtlijsten staan voor onderwijs door capaciteitsproblemen bij scholen en opvanglocaties.
Eerste basiswoorden van de Nederlandse taal leren
Woordwijzer helpt deze kinderen om de eerste 600 basiswoorden van de Nederlandse taal te leren, een cruciale stap voor hun integratie in de Nederlandse samenleving. De 600 woorden zijn zo gekozen dat de leerlingen juist de woorden die op school gebruikt worden leren, waarmee ze echt een goede start kunnen maken in het onderwijs in Nederland.
Verhogen van zelfvertrouwen
De vier organisaties hebben een gezamenlijke toewijding aan het ondersteunen van kinderen in hun onderwijsproces. Met Woordwijzer bundelen ze hun unieke expertise om een verschil te maken voor de vele vluchtelingenkinderen in Nederland die momenteel wachten op toegang tot onderwijs.
“Het leren van de Nederlandse taal is essentieel voor deze kinderen. Het bevordert niet alleen hun communicatie met leeftijdsgenoten, leerkrachten en anderen, maar verhoogt ook hun zelfvertrouwen en opent de deur naar verdere onderwijsmogelijkheden en sociale activiteiten,” zei een woordvoerder van de samenwerkende organisaties.
Virtuele medailles en diploma
Woordwijzer, dat kan worden gebruikt op een smartphone of computer, is zo ontworpen dat het zelfstandig kan worden gebruikt. Het biedt ook de mogelijkheid voor ondersteuning door een leerkracht of coach. Kinderen worden gemotiveerd door het behalen van virtuele medailles bij het succesvol afronden van een onderdeel, en ontvangen een diploma bij voltooiing van het hele programma.
De pilotfase van Woordwijzer gaat van start op 29 mei en loopt tot 19 juni. 4 pilotscholen uit alle delen van het land gaan van start met het testen en feedback te geven. Dat zijn Master Amika in Sneek, Instroomgroep Zon ITK in Haarlem, Olympiaschool in Amsterdam en De Zeevonk uit Zandvoort. De resultaten van deze pilot zullen worden gebruikt om het programma te verbeteren voor de officiële lancering aan het begin van het nieuwe schooljaar.
Meest effectieve programma bieden
“We zijn enthousiast om de pilot te lanceren en kijken ernaar uit om de feedback van de deelnemende scholen te ontvangen. Ons doel is om Woordwijzer te verfijnen en te optimaliseren, zodat we het meest effectieve programma kunnen bieden voor kinderen die momenteel geen toegang hebben tot onderwijs,” voegde de woordvoerder eraan toe.