De nieuwe eindtoets voor het basisonderwijs bevat geen vragen meer over aardrijkskunde, geschiedenis en biologie. Alleen rekenen, taal- en leesvaardigheid zal nog worden getoetst, zo werd onlangs bekend. Terwijl wereldwijd de impact van klimaatverandering duidelijker zichtbaar wordt, krijgen kinderen te weinig mee over natuur en milieu.
Onverteerbaar dat onderwijs deze kant op gaat
“Het is werkelijk onvoorstelbaar dat dit het geval is in tijden van klimaatverandering en teloorgang van biodiversiteit”, zegt Vincent van der Veen, Programmamanager Kind & Natuur bij IVN Natuureducatie. “Wat moeten we concluderen? De aarde vergaat, maar gelukkig kunnen de kinderen straks wel uitrekenen wanneer.”
Van der Veen: “Als IVN Natuureducatie vinden we het onverteerbaar dat het onderwijs deze kant op gaat. Er is maar liefst zes keer meer aandacht voor rekenen en taal dan voor natuur. En dat terwijl driekwart van de ouders, zo blijkt uit onderzoek, natuuronderwijs net zo belangrijk vindt als rekenen en taal.”
Hoe ziet een huismus eruit?
“Natuurlijk is reken- en taalvaardigheid belangrijk, maar ook aan de natuurvaardigheid van veel kinderen valt flink wat aan te merken” aldus Van der Veen. Inmiddels weet 85 procent van de kinderen niet meer hoe de huismus, een van de meest voorkomende vogels, eruit ziet.
Van der Veen: “Bizar gewoon. En dat terwijl het herkennen van veel voorkomende plant- en diersoorten ook een kerndoel van het basisonderwijs is. Het is hoog tijd dat er iets gaat veranderen in het onderwijs. Dat is echt niet meer van deze tijd. In deze periode van klimaatverandering en biodiversiteitscrisis lijkt ons een onderwijssysteem met een eenzijdige focus op rekenen en taal zelf een fossiel geworden.”