Connect with us

Waar zoek je meer informatie over?

Elektronica

3 op 4 Nederlanders gooit regelmatig versgekoelde groente weg vanwege houdbaarheid

Nederlanders willen niet onnodig voedsel verspillen. Zo houdt 75% van de Nederlanders rekening met voedselverspilling bij het winkelen in de supermarkt. Opvallend genoeg gooit datzelfde percentage ook regelmatig versgekoelde groenten weg, omdat de houdbaarheidsdatum is verstreken. Vooral sla en komkommer, maar ook voorverpakte mix groenten, spinazie en broccoli belanden in de prullenbak. Dat blijkt uit onderzoek* naar kennis, houding en gedrag over versgekoelde en diepvriesproducten.

Meer diepvriesproducten gebruiken?

Meer koken met diepvriesproducten lijkt een sleutelrol in de strijd tegen voedselverspilling. Een groot deel van de Nederlanders weet ook dat het gebruik van diepvriesproducten duurzamer is, maar blijft kiezen voor versgekoelde producten. Waarom laten we het vriesvak dan toch links liggen?

Onvoldoende kennis over diepvries

Een van de redenen spreekt voor zich: drie keer zoveel Nederlanders voelen zich aangetrokken tot de versafdeling als tot de diepvriesafdeling in de supermarkt. Maar de resultaten van het onderzoek* laten ook een andere oorzaak zien: Nederlanders hebben onvoldoende kennis over de voordelen van diepvriesproducten.

Bijna de helft weet nog altijd niet dat diepvriesgroenten en -fruit net zoveel vitamines als versgekoelde groenten en fruit bevatten, en soms zelfs meer. Terwijl eerder onderzoek bevestigt dat dit wel het geval is.

Veel versgekoelde groenten weggegooid

Door het gebrek aan kennis blijven consumenten kiezen voor versgekoelde groenten, met als gevolg dat deze vaak worden weggegooid. Dat maakt dat de vriezer voornamelijk een opslag is voor minder gezonde producten als ijs, pizza en snacks.

Het ontdooien van de Nederlandse perceptie

Gelukkig laat het onderzoek ook veel potentie zien voor perceptieverbetering rondom de diepvriescategorie: meer dan de helft van de Nederlanders wil vaker kiezen voor diepvriesproducten als ze zeker zouden weten dat deze duurzamer, gezonder én lekkerder zijn. 79% van de Nederlanders geeft echter aan weinig over dergelijke voordelen van diepvries te horen of te lezen. 

*Het onderzoek waarnaar wordt verwezen betreft een enquête van producent Iglo, in juli 2022 uitgevoerd door Motivaction onder 1003 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Als redactie van Inwonersnieuws onderschrijven wij de boodschap dat mensen bewust moeten omgaan met etenswaren en daarom de boodschap van Iglo uit de berichtgeving verwijderd.

Ook interessant

Elektronica

Wist je dat je lang niet alle groente en fruit in de koelkast hoeft te bewaren? Sterker nog: de kwaliteit van sommige producten gaat...

Gebit

Soms is een beugel noodzakelijk. Als je problemen ervaart bij het bijten, kauwen of praten bijvoorbeeld. Maar ook als je door scheve tanden onzeker...

Drenthe

Herken je dat, dat je het soms zo druk hebt dat je niet weet hoe je al het werk rond moet krijgen? Zo gaat...

Media

Facebook “dreigt” te vertrekken uit Europa, aldus nieuwsberichten naar aanleiding van lopend onderzoek naar het zogenoemde Privacy Shield. Hoe groot is de kans dat...